Informationsmappe

for

Outbounds på team 2024 – 2025

 

Informationsmappe for Team 2024-25 bliver fordelt på mail til alle studenter i foråret 2024 forud for Familiebriefingerne.

Version O (2024) er opdateret med oplysninger om adresseændring på Borgerservice samt ansøgning om ungdomsuddannelser i foråret 2024:

Adresseændring på Borgerservice eller borger.dk

Hvis du har bopæl i Danmark og flytter til udlandet i mere end 6 måneder, skal du inden du forlader landet sørge for at anmelde udrejsen. Du skal anmelde udrejsen til den kommune, som du bor i.
Du behøver ikke kende din adresse i udlandet. Du kan senere anvende selvbetjeningen til at oplyse din udlandsadresse. Du skal anmelde flytningen inden udrejsen. Anmeldelsen skal foretages digitalt. Ikke alle anmeldelser om flytning registreres med det samme. Du modtager besked fra kommunen, når flytningen er registreret i CPR.

Valg af uddannelse efter hjemkomst

Du skal søge ind på ungdomsuddannelser, mens du er i udlandet. Du kan ikke som tidligere søge på forhånd og få en ’venteplads’. Når du skal søge ind på fx gymnasiet, mens du er i udlandet, skal du have et NemID. Du skal have indsendt din ansøgning via optagelse.dk i det år, hvor du ønsker at starte på gymnasiet i august. Hvis du er under 18 år, skal en forælder eller værge underskrive ansøgningen digitalt. Det sker også med NemID og kræver ikke, at I fysisk sidder sammen. Husk, at du skal ansøge via optagelse.dk inden ansøgningsfristens udløb det år, hvor du ønsker at starte på uddannelsen. Ansøgningsfristen er normalt medio marts. Du skal altså søge i foråret 2025 for at starte i 2025. Du kan læse mere på https://www.ug.dk/6til10klasse/udlandsophold-foer-gymnasiet

Kære kommende Outbound-udvekslingsstudent

Vi er fuldstændig klar over, at du går og glæder dig til at komme afsted på dit livs eventyr – og samtidig har du sikkert en masse spørgsmål, som du søger svar på!

Vi vil på de efterfølgende sider forsøge at komme omkring de emner, som vi har erfaring med, at udvekslingsstudenter gerne vil vide mere om. Vi har skrevet en del ind i dette dokument, og samtidig giver vi dig også nogle henvisninger til vores hjemmeside www.rdu.dk som vi vil anbefale dig at bruge rigtig meget – både som forberedelse og mens du er afsted.

Din ansøgning vil i marts måned blive sendt til det værtsdistrikt, som vi har valgt til dig. Alle værtsdistrikter går derefter i gang med at finde den værtsklub, som skal have ansvaret for dit ophold. Vi ved godt, at nogle klubber og distrikter arbejder hurtigere end andre, så måske får du ret hurtigt et ”Welcome letter” fra dit værtsdistrikt – men måske går der flere måneder inden du hører fra nogen, og det kan være frustrerende! Det er bare vigtigt, at du forsøger at være tålmodig, for der kan gå lang tid endnu inden den endelige, underskrevne Guarantee Form (forkortet GF) kommer frem til dig! Guarantee Form er det officielle Rotary aftaledokument, som du skal bruge for at komme videre med bl.a. visumansøgning.

Du skal bruge ventetiden til at forberede dig og de dokumenter, som du skal have med. Herunder er en oversigt over de emner, som vi har skrevet om. Hvis du ikke finder svar eller har yderligere spørgsmål, så tøv ikke med at kontakte din lokale Rotary Klubs counsellor eller dit danske distrikt.

Bemærk at al vigtig kommunikation foregår via email, så sørg for at kontrollere din inbox – og SPAM-mappe – meget ofte!

Når du skriver til Rotary skal du altid skrive dit YEP nr. og navn i emnelinjen. YEP-nummeret er dit ’student number’ og at sammenligne med et Rotary ’personnummer’, mens du er udvekslingsstudent.

Med venlig hilsen

Henrik Gildberg

Chairman Long Term

Download hele infomappen her… (FEB 2024)